Náš tip
Sensura Mio - jednodílný sáček výpustný - konkávní, šedá barva - 10 ks v bal.
Sensura Mio - jednodílný sáček ...
2 721 Kč
Novinky
Skladem
Inhalátor ultrazvukový Beurer IH 40
Beurer IH 40 je ultrazvukový ...
2 495 Kč
Skladem
Bateriová odsávačka nosních hlenů
Rychle a jemně odstraňuje přebytečný ...
998 Kč
Články | Únava za volantem
autor: Malkol | Publikováno v rubrice: Zdraví
O únavě za volantem bylo napsáno již mnoho. A právem. Bezesporu patří mezi frekventované příčiny nehod. Zažité členění úředních statistik nemůže podchytit všechny případy, na jejichž pozadí figuruje skutečnost, že účastník, nebo účastníci nebyli prostě zcela ve své kondici. Slyšíme pak o nedání přednosti v jízdě, nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky, nevěnování se řízení apod.
Výrobci dopravních prostředků jsou si toho vědomi a snaží se lidský faktor doplnit nejrůznějšími asistenčními systémy- signalizace opuštění jízdního pruhu, radarové systémy, systémy sledování únavy řidiče. V každém případě jde ale pouze o pomocné systémy, které za lidský faktor nikdy nemohou převzít zodpovědnost.
Nejčastěji si řidiči amatéři připustí pocit únavy při delších cestách, v noci, za snížené viditelnosti. Míra rizika stoupá u řidičů nenavyklých překonávat delší vzdálenosti, u řidičů např. se špatně korigovanými poruchami zraku, s poruchami metabolismu.
Všichni víme že únava existuje, všichni vědí jak se jí teoreticky vyhýbat, méně ale bylo napsáno o tom, jak se únava ve skutečnosti projevuje.
Ospalost, zívání, zpomalené reakce – to jsou už pokročilé stavy, se kterými se toho opravdu příliš dělat nedá. Riziko chyby je vysoké a jedinou obranou je alespoň krátká zástavka se zavřenýma očima, kdy ulevíme mozku i smyslům.
Řidič si může ale varovné signály uvědomit dříve. Tehdy se s únavou ještě dá bojovat lépe a účinněji.
Bolest v zádech ramenou, pocit ztuhlé šíje – to jsou první rozpoznatelné příznaky blížící se únavy. Ještě za volantem můžeme často ztuhlou krční páteř a ramena rozhýbat jednoduchým cviky – pomalé úklony krční páteře do stran až do mezní polohy, krouživé pohyby ramen. Pomoci nám mohou také např. elektrické masážní autopotahy - pozor ale, jde o výrobky které jsou určeny pro použití v automobilu a musí být tedy schváleny ministerstvem dopravy, jako např. tento. Pouze tento atest nám zaručí, že potah je odpovídajícím způsobem spojen se sedadlem, má patřičné elektrické zapojení a vedle požadované relaxace zachovává řidiči pocit kontaktu s vozidlem.
Další příznaky již souvisí s únavou našich smyslů a centrálního nervového systému. Objekty při kraji vozovky dostávají nečekaně bizardní tvary, s větší námahou odhadujeme zakřivení zatáčky a pokračování komunikace za ní, máme horší odhad vzdálenosti.
Pro zastávku nejlépe u čerpací stanice s tekoucí vodou a s občerstvením je nejvyšší čas.
Zdánlivě jen komerci podřízená dispozice moderních čerpacích stanic nás nutí křížem krážem projít celou plochu a očima spočinout na regálech, jež by nás jinak nikdy nezaujaly. Ve skutečnosti ale promyšlené rozmístění, jehož původce mívá m.j. často za cíl i zaměstnat smysly řidičů alespoň na chvíli úplně jinak.
Největší opatrnost vyžaduje období mezi třetí a čtvrtou hodinou ranní. Zvláštní čas, který si uvědomil každý, kdo zažil např. noční služby v nemocničním prostředí. Vše zklidní a utichne před nadcházejícím ránem. Mohou za to biorytmy, ale jistě i po probdělé noci nahromaděná únava. Provoz obvykle bývá slabší, riziko únavy ale vysoké a následky tragické.
A ještě jeden postřeh na konec. I když jsme si jisti zcela sami sebou, vždyť jsme přece udělali vše jak se má – střídáme se v řízení, bezpečnostní přestávky nejdéle po 2 hodinách, dostatek tekutin a střídmé jídlo, mysleme i za druhé. Kolik kilometrů za sebou může mít ve 2 hodiny v noci řidič kamionu před námi, nebo odkud až jede ta cizokrajná dodávka?
zpět na seznam článků